اندازه گیری و نصب درب و پنجره دوجداره

Window Installation - نصب پنجره - نصب در و پنجره - نکات نصب در و پنجره - راهنمایی نصب و خرید درب و پنجره - نصاب حرفه ای - نصاب متخصص

اندازه گیری و نصب درب و پنجره دوجداره

اندازه گیری و نصب درب و پنجره دوجداره 1174 587 Mojtaba Barahimi

نصب صحیح درب و پنجره دوجداره یو پی وی سی آخرین مرحله ی اتمام پروسه خرید درب و پنجره دوجداره و یا تعویض پنجره ی قدیمی با دوجداره بدون تخریب است.
به همین دلیل کیفیت نمایی محصول کاملأ به کیفیت روش نصب آن بستگی دارد.

طراحی و اندازه گیری درب و پنجره دوجداره

در طراحی و اندازه گیری درب و پنجره باید به نکات زیر دقت شود:

  1.  شرکت تولید و نصب درب و پنجره، موظف است پس از طراحی درب یا پنجره و اندازه گیری دقیق محل نصب، تمامی نقشه ها را با حالت های باز شو مورد نظر (چپ باز شو یا راس باز شو) کنترل نماید.
  2. درب با لکن ها باید از نظر بیرون بازشو یا درون باز شو مورد آزمایش قرار داده شود و سپس به تأیید کار فرما برسد تا از هر گونه اشتباه جلوگیری شود .
  3. در هنگام اندازه گیری، محل نصب درب و پنجره ها باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. همچنین توجه به محل قرار گیری پرده و سقف های کاذب بسیار ضروری است، این امر به ویژه در آشپزخانه از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است. به طور مثال، برای عدم برخورد درب و پنجره با پرده و وسایل آشپزخانه پنجره ها با یراق کشویی یا یراق فولکس واگون طراحی می شود.
  4. طراحی تمامی قسمت های پنجره بازشو باید استاندارد و به گونه ای باشد که کمترین فشار سنگین و مستمر شیشه دو جداره را به لنگه باز شو وارد نماید تا باعث ماندگاری بالای رگلاژ پنجره شود.
  5. در صورت استفاده از پروفیل های لنگه پنجره، لنگه درب و میانی جهت ساخت قاب درب یو پی وی سی (uPVC) یا پنجره آن، فاصله خالی دور تا دور محل نصب بازشو تا دیوار خالی اتاق باید 2 سانتی متر باشد، تا لبه ی 2 سانتی متری آن به دیوار گیر نکند. چنانچه در ساخت قاب و در پنجره از پروفیل های معتبر استفاده می شود، این فاصله خالی 54 سانتی متردر نظر گرفته می شود.
  6. در هنگام ترسیم درب و پنجره ابعاد آن باید در مقیاس خاص لحاظ گردد، بدین ترتیب که تناسب ابعادی عرض و ارتفاع باید به یک نسبت کوچکتر در نظر گرفته شود تا افرادی که در مورد نقشه نظر کارشناسی می دهند با نگاه کردن به نقشه در مورد ابعاد واقعی آن دچار اشتباه نشوند.

نکته ی خیلی مهم در نصب پنجره های دوجداره:

در هنگام نصب درب و پنجره دو جداره باید حتی المقدور از فریم های آهنی (فریم انتظار) استفاده شود، یکی از مزیت های فریم آهنی این است که دهانه بسیار دقیقی برای نصب پنجره ی یو پی وی سی (uPVC) ایجاد می نماید که این امر باعث کیپ بودن پنجره نسبت به فریم آهنی می شود. در ساخت فریم های آهنی بهتر است از پروفیل های 30.60 و یا 30.50 استفاده گردد.
گوشه های فریم ها ی آهن با قید مناسب بسته شده و در فریم های ارتفاع و عرض بالای 2500 حتما از ستون موقت استفاده گردد تا در زمان کار گذاشتن فریم ها در صورت هر گونه فشار و یا در زمان بارگیری و تخلیه فریم ها هیچ گونه آسیبی نبیند.

پیش شرط های اتصال بهینه پنجره های دو جداره:

برای اتصال بهینه پنجره های دو جداره لازم است به نکات زیر حتما دقت شود:

1) جانمایی مناسب پنجره:

اولین پیش شرط نصب بهینه پنجره های دو جداره جانمایی مناسب چهارچوب ها در محل اتصال و نصب پنجره است. بر این اساس لازم است که درون چهار چوب پنجره از لحاظ عدم وجود مواد زائد مورد بررسی قرار گیرد و سپس با رعایت فواصل یکسان نسبت اتصال پنجره به درگاه، نصب انجام شود.

2) تراز کردن پنجره:

تراز کردن پنجره های یو پی وی سی که از آن به عنوان حساس ترین قسمت فرآیند نصب پنجره در ساختمان یاد می کنند، نوع عملکرد بخش های متحرک و یراق آلات مربوط به تراز و شاقول بودن چهارچوب است. به همین دلیل با استفاده از اسپیسرهای مخصوص عملیات تراز کردن در فواصل مختلف حد فاصل دیوار و چهار چوب از تراز و شاقول بودن آن اطمینان حاصل می شود.

3) پیچ های اتصال پنجره:

اما سومین نکته برای اتصال صحیح پنجره های دو جداره مربوط به بستن پیچ های اتصال است به صورتی که بعد از کسب اطمینان از تراز و شاقول بودن پنجره یو پی وی سی محل نصب ، پیچ های اتصال بسته و محکم می شوند.

4) تزریق فوم و سیلیکون پنجره:

تزریق درست و فنی فوم و سیلیکون نیز از جمله مواردی است که سبب می شود نصب پنجره های دوجداره مطابق با استانداردهای مد نظر باشد. بارها دیده شده است که در اثر محاسبات نادرست اندازه گیری، پنجره ها به گونه ای اندازه گیری می شوند که عملأ پنجره با فاصله ی بسیار کم و با اعمال فشار در درگاه و چارچوب متصل و نصب می شود و در نهایت با یک چسب سیلیکون از بیرون آب بندی می شوند.
این در حالی است که این نوع نصب نادرست و غیر فنی است، چرا که عملأ زیر مقطع پنجره ی یو پی وی سی خالی می ماند و پس از آن به مرور زمان چسب سیلیکون به علت تغییر دما و نوسانات آب و هوایی از می رود و به علت خالی بودن زیر مقطع آب بندی پنجره از بین خواهد رفت. در نتیجه کیفیت پنجره شدیدأ تنزل پیدا خواهد کرد. بدین ترتیب حتمأ لازم است که پنجره به میزان استاندارد از هر طرف درگاه نصب فاصله داشته باشد و ابتدا با تزریق فوم پلی اورتان مخصوص زیر مقاطع پنجره کاملأ آب بندی شود.
با گذشت زمان مشخصه ی فوم مربوطه خشک شده و مازاد آن به وسیله ی تیغ کاتر تحت زاویه ی 45 درجه به سمت داخل بریده شود بدیهی است مازاد چسب سیلیکون باید در اسرع وقت پاک سازی شود تا درز مابین دیوار و چهار چوب کاملأ همسطح گردد.

5) جای گذاری شیشه های دوجداره پنجره:

جایگذاری شیشه های دوجداره نیز از شاخصه های مهم در اتصال بهینه به درگاه این نوع پنجره ها می باشد ،که برای اینکه این عملیات نیز به خوبی اجرایی شود لازم است که حتما با رجوع به شماره ی ثبت شده بر روی شیشه ها هر شیشه در محل خود قرار گیرد.

6) رگلاژ پنجره و اعمال نیرو:

ششمین مورد در نصب بهینه این نوع پنجره ها مربوط به رگلاژ پنجره و اعمال نیرو است به طوری که برای تحقق این مهم لازم است که تنظیم و رگلاژ بازشو پنجره ها با استفاده از دستور العمل های این مورد صورت پذیرد.

7) نصب زهوارهای پنجره:

هفتمین مرحله ی نصب پنجره های دو جداره ی یو پی وی سی نصب زهوارها است که به منظور نگهداری شیشه ها با استفاده از چکش PVC زهوار در محل خود نصب می شود.

8) بستن دستگیره های پنجره:

بستن دستگیره ها نیز از جمله مواردی است که لازم است به صورت حرفه ای اجرا شود. البته باید دقت داشن که تو پی درب ها و دستگیره ها از جمله یراق آلاتی هستند که در محل پروژه روی پنجره یو پی وی سی نصب می شود.

9) کنترل و رگلاژ نهایی پنجره:

در نهایت پس از آنکه تمامی این موارد و ضوابط اجرایی شد، نصاب پنجره لازم است که نسبت به کنترل و رگلاژهای نهایی پنجره اقدام کند و در مرحله ی پایانی عملیات نصب کنترل های لازم از نظر صحت عملکرد پنجره ها و درب ها به عمل آورد و با رگلاژ نهایی ایرادات احتمالی بر طرف می شود.

10) جدا سازی فویل های محافظ پروفیل پنجره:

در پایان باید حتما نسبت به برداشتن فویل های محافظ نیز اقدام کرد. چرا که با توجه به این که جداسازی فویل های محافظ پروفیل به مرور زمان مشکلتر خواهد بود. به همین دلیل بهتر است پروفیل بیرونی که در معرض عوامل جوی قرار دارند در پایان نصب پاکسازی شود.
علاوه بر این نباید فراموش کرد که اساسأ روش های نصب پنجره های دو جداره و جزییات اجرایی نصب آن ها در دیوارهایی با عایق کاری حرارتی از داخل، عایق حرارتی از خارج و عایق کاری حرارتی میانی تفاوت دارد که همه ی اینها دارای دستور العمل و ضوابط مشخصی است و لازم است که حتما در نصب پنجره های دو جداره به این موارد نیز دقت لازم شود.

روش صحیح نصب درب و پنجره های دوجداره ی uPVC باعث افزایش دوام و عملکرد این نوع پنجره ها می شود. عملیات نصب باید به صورت حرفه ای و حتی الامکان توسط اکیپ نصاب سازنده ی درب و پنجره دو جداره انجام شود.

 

 در بهترین حالت لازم است موارد زیر پس از اندازه گیری و نصب درب و پنجره، ایجاد شده باشد:

1) پنجره قابلیت تحمل بارهای وارده و بارهایی که طی استفاده به آن وارد می شوند را دارا باشد.
2) آب بندی و هوا بندی پنجره های دو جداره کامل باشد و ازتبادل صوت، برودت و حرارت جلوگیری بعمل آورد.
3) پنجره ی دو جداره به صورت راحت و مطمئن باز و بسته شده و نحوه ی باز و بسته و قفل شدن آن ها به خریدار آموزش داده شود.
4) تمیز کردن و رنگ زدن کلاف های آهنی جهت افزایش طول عمر و جلوگیری از پوسیدگی .
5) جایگزینی پنجره یا در و تراز کردن آن درون کلاف فلزی.
6) انجام سوراخ کاری های لازم بر روی پروفیل های فریم جهت استحکام بخشی .
7) چک کردن جوش وکیفیت پنجره های دوجداره و یراق آلات و شیشه و باز و بسته کردن درب و رفع ایرادهای احتمالی قبل از ثابت کردن پنجره ها در کلاف آهنی که بعد از نصب مشکل ساز نشود.
8) ثابت کردن درب و پنجره دوجداره در محل نصب با استفاده از پیچ های مناسب به منظور اطمینان از ثبات کیفیت در بلند مدت.
9) درز بندی نهایی با استفاده از تزریق فوم و سیلیکون به منظور پر کردن حد فاصل احتمالی و میلیمتری بین کلاف آهنی و فریم پنجره.
10) کندن بر چسب پروفیل در قسمت هایی که پس از نصب شیشه دو جداره و پنجره دسترسی به آن قسمت ها سخت یا غیر ممکن می شود.
11) نصب شیشه های دو جداره یا سه جداره و جا انداختن زهوارهای مربوطه جهت تثبیت شیشه های دوجداره.
12) رگلاژ نهایی درب و پنجره ی دوجداره توسط پیچ های تنظیمی مربوطه .
13) تحویل کار به کارفرما و آموزش چگونگی استفاده از درب و پنجره ی دوجداره یراق.