بهینه سازی مصرف انرژی با درب و پنجره دوجداره

بهینه سازی مصرف انرژی با درب و پنجره دوجداره

بهینه سازی مصرف انرژی با درب و پنجره دوجداره 458 335 Mojtaba Barahimi

مقدمه

توجه به محیط زیست و تاثیر مخربی که استفاده از انرژی های غیر قابل بازگشت روی آن دارد روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. به همین دلیل امروزه استفاده از درب و پنجره دوجداره برای صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

به عنوان مثال در یک خانه ی معمولی، نشت هوا از قسمت های مختلف خانه از جمله در، پنجره، هواکش، دیوار و کف اتفاق می افتد. با این حال بیشترین مقدار هدر رفت انرژی ساختمان، از طریق پنجره ها با درصد بالای 47% اتفاق می افتد. این مقدار برای دیوارها و دودکش به ترتیب 18 و 15 درصد و برای سقف و کف جمعأ حدود 20 درصد است. مطمئنأ راه های مختلفی برای عایق بندی و جلوگیری از اتلاف انرژی برای هر کدام از این موارد وجود دارد. در این مقاله سعی می شود به نحوه ی جلوگیری از هدر رفت انرژی از طریق درب و پنجره پرداخته شود چرا که این بخش سهم بسیار زیادی در عایق بندی ساختمان دارد.

پنجره های قدیمی دلیل اصلی هدر رفت انرژی در خانه ها هستند. آنها عایق مناسبی نیستند و اغلب تکنولوژی تولید آنها منسوخ شده است. امروزه با استفاده از درب و پنجره دوجداره استاندارد و تکنولوژی روز دنیا در ساخت به نسبت پنجره های قدیمی می توان درصد بسیار بالایی از این هدر رفت انرژی را کاست. همچنین خرید درب و پنجره دوجداره uPVC یا آلومینیومی علاوه بر بهینه سازی مصرف انرژی و صرفه جویی در آن؛ به پرداخت هزینه های اضافی برای جبران گرما یا سرمای هدر رفته هم پایان خواهد داد.


ضریب تبادل حرارتی (U-Value) درب و پنجره

به میزان انرژی گرمایی که از طریق درب یا پنجره انتقال پیدا می کند ضریب تبادل حرارتی یا U-Value می گویند. این مقدار عددی بیان کننده ضریب انرژی گرمایی است که از یک متر مربع متریال مورد آزمایش در زمان اختلاف دمایی بین دو طرف ماده انتقال پیدا می کند. هر قدر عدد این ضریب کمتر باشد به این معناست که مقدار انرژی گرمایی کمتری توسط پنجره تبادل می شود.

ضریب انتقال حرارت برای درب و پنجره آلومینیوم و upvc- مقایسه در و پنجره UPVC و آلومینیوم

در و پنجره های دوجداره به دلیل ضریب انتقال حرارت (U-Value) پایین تر نسبت به درب و پنجره های قدیمی بهینه سازی انرژی و صرفه جویی در مصرف آن نقش بسزایی دارند.

در جدول بالا ضریب تبادل حرارتی بین در و پنجره معمولی و دوجداره یو پی وی سی و آلومینیومی مقایسه شده است. همانطور که مشاهده می شود نسبت ضریب تبادل برای پروفیل دوجداره آلومینیومی نسبت به در و پنجره معمولی کمی پایین تر است اما برای پروفیل یو پی وی سی این عدد به شدت پایین است. توانایی صرفه جویی برای درب و پنجره  دوجداره آلومینیومی تا 29% و برای درب و پنجره دو جداره UPVC تا 73% می باشد.


تبادل حرارت در پروفیل های درب و پنجره uPVC

به طور کلی با خرید پروفیل uPVC می توان از کمترین ضریب تبادل حرارتی بهره برد. درب و پنجره های دوجداره رها آلمان (Rehau) دارای ضریب تبادل حرارتی 1.4 و درب و پنجره های آلومینیومی معمولی دارای ضریب تبادل حرارتی 5.5 می باشند. این اعداد نشان می دهند که با استفاده از درب و پنجره دوجداره رها حدود 3 برابر صرفه جویی بیشتر امکان پذیر است. برند های دیگری مثل ویستابست و وین تک در رده ی پروفیل های یو پی وی سی به طور میانگین دارای ضریب 1.6 هستند.


تبادل حرارت در پروفیل های درب و پنجره آلومینیوم

پروفیل آلومینیوم در برندهای مختلف (همچون GA، آکپا و آکرول) از نظر توان عایق سازی و ضریب انتقال انرژی به دو دسته تقسیم می شوند. پروفیل اختصاصی در بهترین حالت دارای ضریب تبادل حرارتی 3.6 می باشد. اما پروفیل های ترمال بریک دارای ضریب تبادل کمتری هستند. به عنوان مثال برند جی ای (GA) که یکی از بهترین برندهای تولید پروفیل ترمال بریک آلومینیومی است ضریب 2 را به خود اختصاص داده که مقدار قابل توجهی است. در بین برندها و انواع درب و پنجره آلومینیوم از نظر کیفیت و مقدار عایق سازی خرید پروفیل آلومینیوم ترمال بریک پیشنهاد می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان پاردیک تماس بگیرید : 03136685368 – 03136672141