تعمیر و نگهداری درب و پنجره دوجداره

تعمیر و نگهداری درب و پنجره دوجداره

تعمیر و نگهداری درب و پنجره دوجداره 558 408 Mojtaba Barahimi

تعمیر و نگهداری درب و پنجره دوجداره در طول عمر آن بسیار تأثیر گذار می باشد. در واقع هرگونه وسیله مصرفی پس از یک دوره استفاده برای بازدهی بیشتر نیاز به تنظیم و نگهداری های دارد. درب و پنجره دوجداره با هر نوع پروفیل مصرفی (پروفیل uPVC و یا پروفیل آلومینیوم) نیز از این قضیه مستثنا نیست و نگهداری از آنها می تواند به طول عمر بیشتر و کارایی بهتر کمک شایانی کند.

در واقع علاوه بر خرید پروفیل uPVC با کیفیت، نوع نگهداری از آن نیز در ماندگاری و طول عمر آن موثر می باشد.

در ادامه مطلب به ذکر مواردی که برای تعمیر و نگهداری درب و پنجره دو جداره لازم است به آن دقت شود به اختصار اشاره خواهد شد:


نکات مربوط به پاکیزگی و نظافت درب و پنجره دوجداره

  1. لاستیک های درزبندی در بازه های زمانی حدودأ 3 ماهه باید تمیز گردد. از جمله فواید این عمل نرم شدن لاستیک و کارایی بهتر در مقابل عایق بندی است. پیشنهاد می شود برای نرمی و انعطاف بهتر و همچنین جلوگیری از پوسیدگی یا خشک شدن لاستیک از پارچه ای آغشته به آب و صابون مایع استفاده شود.
  2. لازم است سالیانه حدودآ بین 2 تا 4 مرتبه پروفیل و مخصوصأ نمای رو به پنجره با پارچه ی نم دار تمیز گردد. این عمل علاوه بر تمیز شدن موجب ثابت ماندن رنگ سفید پروفیل نیز می شود. پیشنهاد می شود از محلول های مخصوص تمیز کردن PVC برای این منظور استفاده گردد.
  3.  بر روی پروفیل پنجره برچسب ها یا لیبل هایی قرار دارد که از ایجاد خش بر روی بدنه جلوگیری می کند. این نکته قابل ذکر است که برچسب ها خاصیت تجزیه پذیری دارند و  اگر برای مدت زیادی بر روی پروفیل پنجره بمانند جداسازی آن ها سخت تر خواهد شد. به علاوه به دلیل از بین رفتن برچسب زیرین پروفیل احتمال زرد شدن پروفیل بیشتر می شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود برچسب ها بلافاصله بعد از نصب درب و پنجره دوجداره جدا شده تا از این اتفاق جلوگیری شود.


نگهداری فنی درب و پنجره دوجداره

یراق آلات درب و پنجره دوجداره باید در فاصله های زمانی مشخص روغن کاری شود. بهتر است که برای این کار از روغن های رقیق مانند روغن چرخ خیاطی استفاده شود و تمام اتصالات و قطعات متحرک درب یا پنجره روغنکاری گردد. قابل ذکر است که به هیچ وجه نباید از روغن های محلول استفاده شود زیرا به یراق آلات و پنجره صدمه جدی وارد می گردد.

oiling windows and doors- روغن کاری یراق آلات درب و پنجره- کاهش استهلاک درب و پنجره

6. در هنگام باز و بسته کردن درب و پنجره ها باید دقت شود که دسته ی آن در یکی از موقعیت های 0، 90 یا 180 درجه باشد. در غیر این صورت به قطعات داخلی فشار بالایی وارد شده و به مرور زمان باعث ساییدگی و اصطحکاک می شود. پیشنهاد می شود نحوه ی ه از نوع بازشو انتخابی . گاهی فشار اشتباه می تواند به مرور زمان مشکلاتی رابرای پنجره به همراه بیاورد.

7. نیاز است دستگیره ها و قسمت های متحرک گهگاهی بررسی شود تا به اصطلاح از شل شدن یا مستهلک نشدن آنها اطمینان حاصل گردد. در صورت مشاهده می توان با یافتن پیچ مربوطه نسبت به سفت کردن آن اقدام گردد.

8. در هنگام وزش های شدید باد بهتر است که پنجره ها باز نماند. برخورد های متعددی که شدت بالایی را به همراه دارد ممکن است به لولای در یا پنجره آسیب بزند.

9. باید دقت شود از نزدیک نمودن وسایل با حرارت بالا مانند شعله های جوشکاری به درب و پنجره جلوگیری شود. درب و پنجره ها توانایی تحمل حداکثر دمای 65 درجه را دارا هستند اما در درمای بالاتر از 100 درجه احتمال تغییر فرم وجود دارد. تحمل دما در این مورد بسیار وابسته به نوع و برند پروفیل uPVC و آلومینیوم است.