سری پروفیل های درب و پنجره دوجداره یو پی وی سی (uPVC) و آلومینیوم

سری پروفیل های درب و پنجره دوجداره یو پی وی سی (uPVC) و آلومینیوم

سری پروفیل های درب و پنجره دوجداره یو پی وی سی (uPVC) و آلومینیوم 450 400 Mojtaba Barahimi

آشنایی با سری پروفیل های درب و پنجره دوجداره یو پی وی سی (uPVC) و آلومینیوم می تواند به خرید درب و پنجره دو جداره با بهترین پروفیل متناسب و با کاربری مورد نیاز کمک بسیاری کند. هنگامی که قصد خرید درب و پنجره دوجداره uPVC و آلومینیوم را دارید جنس و برند پروفیل، نوع بازشو و لمینت پروفیل از جمله اولین پارامتر هایی هستند که باید به آن توجه کنید. از مهم ترین پارامترهای فنی که مربوط به سازه ی پروفیل می شود سری پروفیل و  حفره های آن است. در این مطلب سعی می شود یکی ازتخصصی ترین موضوعات مربوط به ساختمان پروفیل یعنی سری پروفیل های پنجره دوجداره مورد بررسی قرار گیرد.

منظور از سری پروفیل، عرض پروفیل های تولیدی و تعداد چمبر یا سلول های آن است. معمولا در سه اندازه ی 60، 70 و 80 میلی متر با تعداد متنوع چمبر تولید می شوند. هر کدام از سری های پروفیل بسته به عرض و برند تولیدی با شکل های مختلف سلول بندی شده اند. به عبارتی دیگر داخل هر نوع پروفیل را حفره ها یا چمبرهای متعدد و متفاوتی تشکیل می دهند که کاربرد اصلی شان عایق بندی و استحکام بهتر است.

سری پروفیل های درب و پنجره دوجداره یو پی وی سی (uPVC)

پروفیل های uPVC بسته به عرض، تعداد چمبر، نوع کاربری و … در برندهای مختلف، انواع گوناگونی دارند. در ادامه مطلب به معرفی برخی از این سری پروفیل ها پرداخته خواهد شد:


پروفیل سری 60 یو پی وی سی (uPVC)

به پروفیل هایی گفته می شود که عرض کف پروفیلشان 60 میلی متر باشد. به طور معمول سری پروفیل های پنجره دوجداره به دو نوع 3 یا 4 چمبر (کانال) تقسیم بندی می شوند. هر برند پروفیل uPVC مانند رها آلمان، ویستابست، وینتک، هافمن و همارشتن دارای سری های مخصوص به خود هستند و هرکدام از این سری ها از طراحی های خاص خود برای تولید پروفیل استفاده کرده اند. به همین دلیل قالب، شکل و نحوه ی سلول بندی در هر کدام از این محصولات باهم متفاوت است. برای مثال پروفیل های W640 وینتک دارای 4 کانال یا سلول، پروفیل های سری 60 ویستابست دارای 3 چمبر و پروفیل های یورو 60 رها آلمان نیز دارای 3 چمبر هستند. همچنین پروفیل هافمن و همارشتن به ترتیب 4 و 3 کاناله هستند.


پروفیل سری 70 یو پی وی سی (uPVC)

برتری این نوع پروفیل نسبت به سری 60 در عرض آن است، معمولآ پروفیل های سری 70 با طراحی 5 چمبر عرضه می گردند. وجود 5 محفظه علاوه بر عایق بندی بهتر ساختمان و جلوگیری از اتلاف انرژی به استحکام و استواری پروفیل در مقابل فشار باد نیز کمک بسزایی می کند. از جمله بهترین پروفیل های موجود در کشور می توان به پروفیل سری 70 ویستابست اشاره کرد که علاوه بر اینکه تولید داخل است، از لحاظ کیفی با برندهای خارجی برابری می کند.


پروفیل بازسازی یو پی وی سی (uPVC)

تفاوت اصلی این پروفیل ها داشتن یک لبه اضافی در نمای داخل پروفیل تولیدی است. این نوع پروفیل در پروژه های بازسازی یا ساختمان هایی که شرایط ویژه صوتی و حرارتی دارند استفاده می شود. این گونه پروفیل ها همچنین برای تعویض  بدون تخریب درب و پنجره های آهنی و آلومینیوم قدیمی با درب و پنجره های دوجداره نیز بسیار کارآمد هستند و پس از تعویض درب و پنجره ها به خاطر وجود لبه اضافی پنجره قبلی را کاملا پوشش می دهند و تعویض پنجره با این پروفیل ها دیگر نیازی به بنایی یا کارهای ساختمانی ندارد.

هرکدام از برند های تولید کننده این نوع پروفیل برای قرارگیری پروفیل جدید از یک لبه در ساخت آن استفاده کرده اند که باعث تحکیم پنجره می شود. برندهایی مانند ویستابست و رها آلمان از پروفیل های سری 60 برای تولید پروفیل بازسازی استفاده می کنند، یعنی پروفیل های 3 سلول آنها به یک لبه اضافی 4 سانتی متری مجهز شده است درحالیکه شرکت هایی مانند وین تک و هافمن از پروفیل سری 70 در سری بازسازی کمک گرفته است .


پروفیل کشویی یو پی وی سی (uPVC)

پروفیل کشویی یکی از کاربردی ترین پروفیل ها برای فضاهای محدود محسوب می شود. این پروفیل به دو گروه اصلی تک ریل و جفت ریل تقسیم می شود. پروفیل کشویی درب و پنجره دوجداره قابلیت باز شدن در مسیر ریلی خود را دارد و به جز راستای پنجره هیچگونه فضای دیگری را حتی موقع باز شدن، اشغال نمی کند. عرض کلی این نوع پروفیل بین 8 تا 12 سانتی متر است. پروفیل های تک ریل دارای عرض 8 سانتی متر و پروفیل های جفت ریل عرضی بین 11 تا 12 سانتی متر را بسته به نوع برند تولیدی یو پی وی سی دارند. البته پروفیل های مونو ریل رها آلمان همراه با کیفیت بالا دارای عرض کمتری نسبت به دیگر برندها است که در ایران فقط توسط گروه صنعتی پاردیک وین ارائه می شوند.


سری پروفیل های درب و پنجره آلومینیوم

درب و پنجره دوجداره آلومینیومی بسته به نوع برند دارای شکل، طراحی و مواد اولیه مخصوص به خود هستند. ولی به طور کلی پنجره های آلومینیومی چه در سیستم های نرمال و چه ترمال بریک در قیاس با درب و پنجره های uPVC سلول بندی خاصی را دارا نمی باشند و از این جهت نسب به یو پی وی سی بسیار ساده تر هستند.

درب و پنجره های اختصاصی یا نرمال آلومینیوم در سری های مختلف از 40 میلی متری تا 60 میلیمتری ارائه می گردند که از سیستم مشبک بندی خاصی برخوردار نیستند.

برای مثال پروفیل های شرکت global aluminum) GA) به دو سری کیا 62 و لارا 79 تقسیم می شوند که علاوه برتفاوت در عرض (60 یا 70 میلی متری) در نوع پلی آمید و قطر نیز متفاوت اند. همچنین پروفیل های درب و پنجره آکپا و آکرول تولید ایران نیز در عرض سطح مقطع و قطر پلی آمید تفاوت دارند.

به طور کلی سری پروفیل های پنجره دوجداره uPVC موجود در بازار جهانی مثل برند رها آلمان، وینتک، ویستابست، همارشتن و هافمن به سری های 60 ، 70 و 80 تقسیم می شوند. بسته به گروه طراحی هرکدام از برند های مذکور، تعداد چمبر ها و نمونه قرار گیری آنها متفاوت است. شما می توانید با مراجعه به صفحه ی هرکدام از این برند ها به طور کامل با سری پروفیل های تولید شده آنها آشنا شوید.